Menu

0

0.00 zł

nowy-akumulator

Czym kierować się przy wyborze?

Nawet nowy akumulator samochodowy nie jest wieczny, chociaż ze względów finansowych chcielibyśmy, aby było inaczej. Podlega on zużyciu tak samo, jak pozostałe elementy naszego samochodu. Jednak możemy poprzez właściwą eksploatację ten okres wydłużyć maksymalnie.

Jeżeli kupiliśmy nowy akumulator to w sprawnym samochodzie, przy odpowiedniej konserwacji i eksploatacji, powinien nam  służyć co najmniej 5 lat. Są rekordziści, którzy cieszą się pracą jednego akumulatora po 7 lat i więcej, ale to raczej wyjątki od reguły i dotyczą właścicieli starszych modeli samochodów nieprzeładowanych elektroniką i wszelkimi udogodnieniami, które są łase na prąd z naszego akumulatora. Nowe modele, które wyjeżdżają prosto z salonu, w najbardziej okrojonej wersji i tak mają tyle urządzeń i układów elektronicznych, że akumulator ma naprawdę duże obciążenie. Produkowane nowe akumulatory muszą podołać temu zwiększonemu zapotrzebowaniu na prąd, stąd obecnie na rynku znaleźć możemy modele o zwiększonej pojemności, odporności na głębokie rozładowania, odzyskujące energię z hamowania, odporne na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne. Ale każdy akumulator ma swoją żywotność i nadchodzi w końcu taki czas, że nie pomoże doładowanie prostownikiem, oczyszczenie klemów czy zacisków. Czas kupić nowy.

Nowy akumulator- czym kierować się przy wyborze?

Przede wszystkim instrukcją obsługi samochodu i zawartymi tam wytycznymi producenta, określającymi dokładnie parametry, jakie posiadać ma nowa bateria.

Pojemność akumulatora

Określona jest przez producenta i warto się jej trzymać. Podawana w Ah (amperogodzinach). Nie warto zakładać akumulatora o większej pojemności według zasady „duży może więcej”. W przypadku akumulatora ta zasada nie obowiązuje. Instalacja elektryczna naszego auta nie podoła ładowaniu baterii o większej pojemności niż zalecana.  Skutkiem będzie stałe jej niedoładowanie, obniżenie pojemności i szybsze zużycie.

Prąd rozruchowy

Prąd rozruchowy mówi o sile rozruch naszego akumulatora. Ten parametr także powinien odpowiadać zaleceniom producenta. Mocniejszy nie znaczy tu koniecznie lepszy. Z pewnością diesle i silniki o dużej pojemności potrzebują większego prądu rozruchowego i warto dobrać do nich akumulator o odpowiedniej sile rozruchu. Do zwykłych silników nie warto przesadzać, gdyż nie przełoży się to w żadnym wypadku na pracę samochodu, a duży prąd rozruchowy idzie w parze z mniejszą odpornością na głębokie rozładowania.

Wymiary akumulatora

Każdy samochód ma określoną przestrzeń, w której akumulator się mieści i ta ograniczona przestrzeń definiuje jego wymiary. Kupujmy akumulatory o dedykowanych do naszego modelu wymiarach. Za duże po prostu się nie zmieszczą lub uszkodzą inne elementy przy próbie montażu. Za małe będą się przemieszczać, grożąc fizycznym uszkodzeniem.

Rozmieszczenie biegunów

Niby prozaiczna sprawa, ale może się okazać, że jeśli kupimy akumulator o odwrotnym rozmieszczeniu biegunów niż miał to oryginalny, możemy mieć problem z jego podłączeniem, gdyż kable będą po prostu za krótkie.

To tylko podstawowe parametry, na jakie należy zwrócić uwagę przy zakupie nowego akumulatora. Warto zainwestować w dobrą markę a przy wyborze kierować się wytycznymi producenta. Jeżeli nie jesteśmy pewni wyboru, warto poradzić się fachowców w naszym sklepie.